Напомням ти, защото е важно

Октомври официално е един от най-розовите месеци. Това е месеца посветен на знанието, превенцията и информацията за ужасния рак на гърдата. Тази тема на мен лично ми е много при сърце поради лични причини и за това пиша пост специално посветен на превенцията на това заболяване. Аз вярвам, че е добре да знаем, да сме информирани и да сме адекватни. Много по добре от колкото да си зарием главата в пясъка и да си стискаме палци, че нищо лошо няма да ни се случи.

Pink Ribbon Love Life Hope

Важно е да сме информирани, защото открит навреме, ракът на гърдата е лечим в над 97% от случаите. Тоест, колкото по-рано го открием, толкова по-голям е шансът да го преборим. А какво означава да сме информирани… Напред с малки стъпки.

Когато учих в САЩ във всички дамски душове имахме розови водоустойчиви картончета висящи от душа с информация как да си правим само проверка на гърдите. С две думи – да отделим 5 минути да опознаем собственото си тяло, за изследваме промени в него и знаем какво търсим.

80%  от случаите в които се намира бучка не са рак. Но винаги е задължително при открит проблем веднага да се отиде на лекар.

Време за лична история: когато учех магистратура, преглеждайки си гърдите под душа си открих малка бучка в лявата гърда. Естествено веднага изпаднах с истерия, налегнаха ме мисли как това е краят, едва ли не започнах да сковавам сандък. Страхът от нещо такова е нормален. Веднага се обадих в болницата и на следващия ден лежах на масата за да ми вземат биопсия. Да, боли; да, страшно е; да, иглата за биопсия беше дебела колкото малкото ми пръстче на ръката; и да, все още имам белег от биопсията. За щастие се оказа, че е мастна бучка, нищо страшно или фатално. Но все пак това, което изживяваш, когато знаеш, че нещо не е наред е изключително силно.

Нещата, които научих от това си изживяване –

  • По-добре да се презастраховам, от колкото да не си обръщам внимание.
  • Колкото по-бързо се действа толкова по-добре.
  • Всеки месец задължително продължавам да си проверявам гърдите за нередности, сама, под душа.
  • Мамограм, профилактично, поне веднъж на година.

Какво е самоизследване на гърдите?

В удобно за вас време да прекарате 5 минути за да опознаете тялото си и изследвате гърдите си за промени (като бучки или удебелявания). В момента, в който откриете нещо нередно или променено сигнализлирате на лекар!

Какво правим?
Има няколко различни начина, най-често и лесно е под душа. Тук са описани много подробно всички начини, но аз не съм лекар и не се заемам да давам експертни съвети. Из интернет има много информация какво и как да се прави. Аз просто споделям моето знание, и това, което аз правя.

Пред огледалото:

Преди да влезнете под душа се спрете за малко пред огледалото и си обърнете внимание. Имя ли някакви промени по гърдите ви? Нормално е да не са един и същи размер, но ако видите нещо, което е извън рамките на нормалното обърнете му внимание.

Стойте пред огледалото с ръце спуснати от двете ви страни, изправени и наблюдавайте за – гънки, вдлъбнатини, малки ранички, промяна при зърната, промяна в цвета на кожата, изсъхване или белене. Всичко, което не ви се струва нормално.

След това поставете ръцете си върху бедрата и стегнете гръдните мускули. Може да се наведете леко напред. Забележете дали всичко е наред – кунтурът на гърдите ви не е променен, формата им е еднаква.

Сключете ръцете си над главата и стегнете гърдите си отново. Завъртете се от двете страни и огледайте и от страни, както и под гърдите.

Разгледайте зърната си – има ли някаква промяна, течност, зачервяване.

Важно е да познавате собственото си тяло, за да може да отреагирате ако има някакви промени.

signs_symptoms_flyer

Под Душа:

До сега гледахме, сега ще пипаме. Когато ръцете ви са хлъзгави със сапун и вода, по-лесно и леко с хлъзгат по кожата. Поставяте едната си ръка над главата и с другата опипвате гърдата отгоре и отвътре, отдолу и отвътре, отгоре и отвън, отдолу и отвън.

Натискате в три фази – леко, като погалване, по-силно с лек натиск, и най-накрая много силно, за да усетите тъканта отвътре (но без да се насинявате, не трябва да боли). След като изследвате гърдата, опипвате под мишницата и към ключицата. Пипайте с 4 прави пръста, не със самата длан.

След като приключите от едната страна, вдигате другата ръка и започвате отново.

Правете такова самоопипване поне веднъж на месец. Ако опипате нещо, което е различно или забележите промяна, веднага, ама веднага на лекар! Както казах, не съм лекар, а се оставям напълно в опитните ръце на специалисти, които знаят какво и как се прави.

Също така, моята споделена история се надявам да покаже, че не всичко е лошо. Не трябва да изпадаме в луда паника и стрес ако открием нещо нередно, просто трябва да отидем на лекар.

Много се надявам да запомните поне едно мъничко нещо от този пост и да се грижите за себе си.

Този пост бе инспириран от Star Nails и тяхната инициатива “Напомням ти, защото е важно”. 

Благодаря им за загрижеността към всички жени и това, че правят живота по-розов!

2014-10-21 09_Fotor

 Правили ли сте си самопреглед?  Нали не е страшно?

photo (2)

===Love yourself!===

14 comments

  1. Прекрасно написан пост и учудващо… никакви коментари отдолу 😦 Тъжно е, когато една жена (която и да е тя) коментира гримове, но когато стане въпрос за толкова сериозна тема – се прави, че не я вижда 😦 Което ме навежда на мисълта, че явно наградите в моя блог са направили темата по-примамлива и това ме прави още по-тъжна, защото явно 1 на десет жени е проявила искрен интерес и би отишла на преглед! А останалите, както ти казваш, просто заравят глави и стискат палци нищо да не им се случи… 😦
    И най-тъжното – обръщаме внимание, едва когато ни дойде до главата!
    Пожелавам ти здраве, Петя, всичко останало човек постига с малко повече усилия! 🙂

    1. Мила Мери, това си го мисля цял ден- как може на пост с лак за нокти или червила да има десетки коментари, с на пост за по-важна и сериозна тема 1. Същото е и във фен страницата- на поста за това къде и как да дарим старите си дрехи за да помогнем на хора в нужда няма и един коментар, на снимка с червила -безброй.
      Поне се надявам да съм докоснала и вдъхновила 1 или 2 жени, които да се погрижат за себе си.
      Благодаря ти за пожеланията и искрено ти се радвам и на теб!

      Прегръдки!!!!

  2. Zdr
    Problemit e seriozen. Posta ti dava dosta informaciq – dano horata go prochetat. Az lichno iskam da ti blagodarq za zasegnatata tema.
    Lrka vecher

  3. Изключително ми беше полезен този пост, както и всичко друго, което прочетох този месец на тази тема. Още съм в сравнително “растящ” период и е изключително важно да свикна още от малка да правя тези проверки. Благодаря ти! И все пак, без да забравяме глава никъде, ще се молим всичко да е наред! 🙂

  4. Здрaвейте, момичетa! Блaгодaря ти, Петя и нa теб Мери зa поредният съвет… този път зa здрaве. Нaистинa е смущaвaщо кaк нa снимки с грим имa безброй коментaри,a нa публикaция зa здрaвето ни,..нямa. Със сигурност нaкaрaхте много читaтелки дa се зaмислят и дори дa се прегледaт сaми пред огледaлото. Нaй- вероятно никоя нямa дa си признaе или пък дa обсъди темaтa, зaщото в Бългaрия дa си болен сякaш е дa си прокaжен. Някой хорa дори го смятaт зa срaмно… Някaк не се говори зa тези нещa…свързaни с женското здрaве. Не сме дорaсли,но имa нaдеждa..и товa ще стaне 🙂 Блaгодaря ви момичетa,че мислите зa нaс вaшите читaтели не сaмо кaто брой последовaтели…и ни подсетихте дa се погрижим зa себе си.. Бъдете здрaви!!! Успех.. 🙂

  5. Честно казано намирам спекулирането с темата за рака на гърдата за грозно. Нито е толкова лесно, нито е толкова просто, нито е толкова контролируемо. Като по-голяма на години от вас имам много повече опит в тази сфера и не бих тръгнала да давам съвети по такъв безотговорен начин както го правите вие. Да препоръчвам мамография веднъж в годината?Знаете ли в какво състояние са огромна част от мамографите в България и с какво огромно излъчване са?Знаете ли, че мамографията при млади жени може да бъде по-скоро вредна отколкото да е полезна и дори да провокира развитието на карцином?
    Мисля, че опитът , който твърдите , че имате и ти, и Бери , е твърде малък за да раздавате такива компетентни съвети в една много страшна и много сериозна област. Още повече, че го правите като поръчение за два -три безплатни лака за нокти.
    Да си лакираш ноктите в розово и да нарисуваш панделка върху тях не е нещо с което ще помогнете някому.

    1. Мила ми Светлана,
      Първо не спекулирам. Опитвам се да споделя опита си. Нещо, което аз правя в блога си от години насам. Споделям през какво съм преминала, какво са ми препоръчали и какво правя аз, като се надявам да съм полезна на хората, които ме четат.
      Второ, няколко пъти казам, че е важно да се види лекар. Задължително. Аз не съм лекар, съветите, които давам са неща, които съм чела и обсъждала с лекари и правя аз.
      В САЩ и Лондон, където съм живяла препоръчват мамограма, говорила съм си с лекар, когато имах проблеми, те ми го препоръчаха. Аз просто споделям.
      Уважавам опита ви, уважавам и възрастта ви, но не мисля, че е ок да се коментира с такъв тон.
      И не, не е заради лака за нокти, тази тема и този пост е заради моя собствен ад, който изживях сама, когато живеех на хиляди километри от БГ, и трябваше да се справя сама и четох, образовах се и говорих с лекари.
      Awareness трябва да има, при положение, че хората в наше време четат повече за лак за нокти и козметика, от колкото за здравни проблеми – е ще го поднесем в такава светлина, с розови нокти с панделка. Но информация и знание трябва да се споделят.
      Поздрави,
      Пет

      1. Мила ми Панда,
        тази година в България имаше скандал относно препоръчването на изключително инвазивното изследване “коронография” с цел получаване на повече пари от здравната каса. И да, това изследване се препоръчваше от лекари, препоръчвало се е в огромен процент и когато не е било нужно.
        В крайна сметка след разследването се оказа, че в 80 процента от случаите ( в осемдесет процента, премила ми Панда) това изследване е било напълно излишно, а понеже е изключително инвазивно то е и много вредно.
        Същото важи и за мамографията, при нея дозата лъчение е много висока, а точно радиактивното облъчване е най-голямия фактор за развитие на рак.
        Затова моята лекарка не ми разрешава да си правя мамография повече от веднъж годишно максимум въпреки, че съм над 35. А за момичета под 35 никак не е препоръчително.
        Така че по – леко с поръчковите публикации и се замисляйте повече какво точно пишете.
        Също така не е никак възпитано да правиш забележки от каквото и да е естество на по-голям по години от теб. Аз съм на 38 и от тази си позиция съм напълно в рамките на добрия тон, когато си позволявам спрямо теб да бъда поучителна.
        Познание за даден проблем трябва да има, но не и да се всява паника, особено спекулативна паника. Много е грозно.
        Преди две години, медиите в стремежа си да рекламират ново лекарство, толкова прекалиха с awareness за страшния грип, върлуващ по света, че когато кацнах на едно летище с български полет, от всичките хиляди пътници само нашите българите бяха толкова наплашени, че бяха с маски на лицата. Това доста развеселяваше другите националности, които явно имаха по-свободни общества, които не допускат такива внушения.
        Същото се случва и този октомври, когато се подаряват лакове за нокти и се внушават публикации.Много станахте и публикациите ви са все еднакви, за да повярвам, че са искрени.
        Да не би миналият октомври 2013 ракът на гърдата да не съществуваше ?Защо тогава нито една бг бюти блогерка не направи публикация на тази тема?

      2. Не вярвам, че всявам паника. Ако е така, извинявам се, не е била това идеята.
        Поръчкова публикация, също, не е. Няма нужда да се заяждаме. Грозно е. А тук е място за красота и доброта.
        С две думи – ако не ви харесва как пиша, не ме четете! 🙂

    2. Светлана, бих искала да се включа по темата, тъй като мога да споделя и опит. Първо изобщо не мисля, че Пет спекулира с темата. Според мен в нашата мила родина има прекалено малко информация по здравни теми и хората са принудени да четат по форуми и блогове. И е хубаво, когато намерят полезна информация, каквато аз смятам, че е тази. Второ направление за преглед за рак на гърдата не се дава на жени под 35 години, на мен лично, въпреки, че съм на почти 30 ми отказаха. Прегледа ми струва 50лв. Това не са никак малко пари за преглед, при положение, че на всеки 5-6 месеца имаме още доста превантивни прегледи и т.н, да не говорим за това колко време отнема, всички имаме работа и много други проблеми на главата. За съжаление имам оперирани две приятелки, на 17 и 23 години със злокачествени образования! И за съжаление никой лекар не им обърна внимание и и двете четоха по форуми и си плащаха на частни лекари, за да живеят. Хората тук наистина преувеличават с превенцията си за определени болести, но това е защото са бедни и по-добре да си сложиш маска и да пиеш витамини, отколкото после да ходиш по мъките и да плащаш пари на някой, който често и не знае какво ти е. Нека чужденците да дойдат тук и да се лекуват с парите отпускани от нашата Здравна каса, после ще им се смеем ние. Имам много, много горчиш опит с лекари, казвам го съвсем отговорно! Никой не се ражда научен, но в България е трудно да решиш изобщо на кого да вярваш, аз лично смятам, че едно 10 минутно облъчване е хиляди пъти по-добро от всичкия яд, който следва, ако не откриеш проблема навреме! Да не говорим изобщо, че в поста е споменато като мнение, никой-никого не кара да прави нищо. И по-добре да има повече розови панделки навсякъде, лакове и дори глупави кампании, за да ни напомнят, че трябва да се преглеждаме, за да не попаднем после в черната статистика (средно 1200 жени в България умират всяка година от рак на гърдата)!

  6. Здравей, благодаря ти за поста, защото ми напомни, че отдавна не съм си правила свой личен преглед. Ако му е писано на човек ще се случи, но поне може адекватно бързо да се реагира и това зависи от нас. Желая ти много здраве, Петя 🙂 всъщност на всички ни 🙂

    1. Мая, абсолютно си права! Благодаря за пожеланията! Много здраве и на теб, че то е най-важно! 🙂

Leave a Reply

